WEKO3
アイテム
<報告>中上級日本語学習者における創作活動:漫才の指導を通して
https://doi.org/10.15068/00159846
https://doi.org/10.15068/00159846e06581be-6183-42ed-9836-1d52d1d804f6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-27 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <報告>中上級日本語学習者における創作活動:漫才の指導を通して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <Reports>Creative Instruction Using Manzai in the Upper-intermediate Japanese Language Classroom | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15068/00159846 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
関口 美緒
× 関口 美緒
× スペイン ドリュー
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 筑波大学英語プログラム日本語は、週3 日(1 コマ75 分)10 週(AB モジュール)、30 コマ行われる日本語の必修科目である。本プログラムの日本語301 及び302 では、学期の成果として、研究発表を行っている。2019 年春学期は、最終の3 コマをスピーチに当て、「漫才」指導を行った。本稿は、漫才の指導とともに漫才を通して行ったペアワークや聞き手へのアプローチについての学生の様子を授業内容に沿って報告する。そして、漫才の発表でのアドリブ能力の向上や非言語コミュニケーションの向上などの成果についても述べる。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Japanese is a required course of the English curriculum offered at the University of Tsukuba and consists of a 75 minute class 3 times a week over the 10 weeks of the AB Modules for a total of 30 class periods. Students of the Japanese 301 and 302 classes traditionally prepare academic presentations to showcase the progress they have made over the semester. During the 2019 spring semester iteration of the course however the final three class meetings were allocated to a speech project involving manzai a form of Japanese comedy performed in pairs. This paper reports on the instruction and implementation of manzai focusing in particular on pair work and attention to the audience. In addition it discusses some apparent results of this type of instruction including the development of improvisational abilities and nonverbal communication skills. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集 en : Journal of Japanese Language Teaching 巻 35, p. 45-53, 発行日 2020-03-25 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1348-1363 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11646017 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター 日本語教育部門 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | Japenese Language Education Division Center for Education of Global Communication University of Tsukuba | |||||||||
言語 | en |