WEKO3
アイテム
<実践報告>アメリカ南部における歴史的黒人大学(HBCU)の歴史と教育 : アーカンソー大学パインブラフ校での日本語・日本文化教育を通して
https://doi.org/10.15068/0002003241
https://doi.org/10.15068/0002003241b73945bb-7518-422e-a07d-38321abf32f8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
JIAJS_14-105.pdf
|
|
Item type | Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-02-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | <実践報告>アメリカ南部における歴史的黒人大学(HBCU)の歴史と教育 : アーカンソー大学パインブラフ校での日本語・日本文化教育を通して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | <Practice Report>History and Education in Historically Black Colleges and Universities in the Southern U.S.: Teaching Japanese Language and Culture at the University of Arkansas at Pine Bluff | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15068/0002003241 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
江口, 真規
× 江口, 真規 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 2020年にBlack Lives Matterと呼ばれる人種差別抗議活動が世界各国に広まった中、アメリカにおける人種差別の歴史と教育について考えるうえで、歴史的黒人大学(HistoricallyBlack Colleges and Unive「sities、HBCU)の存在を見逃すことはできない。本稿では、アメリカでHBCUが設立された歴史的・社会的経緯や、特にアメリカ南部のアフリカ系アメリカ人の学生の現状について、報告者のHBCUでの日本語・日本文化教育の活動をもとに考察を行う。また、2019年2 月に開催された秋田県及び東京での黒人歴史月間での取り組みの例を通じて、アメリカの人種問題を日本で教え学ぶことの意義を考えたい。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In 2020, a political and social protest called Black Lives Matter spread not only in the United States but also throughout the world. In considering the history of racial discrimination and education in the United States, concern about historically Black colleges and universities (HBCUs) has been growing. Based on my teaching experience at the University of Arkansas at Pine Bluff during the 2012 2013 academic year, this essay will introduce the social and historical backgrounds of HBCUs and their role in the American South. I intend to argue in favor of the significance of teaching and learning racial issues in Japan through examples of public lectures in Japan titled “Black History Month in Akita and Tokyo” in February 2019. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 国際日本研究 en : Journal of International and Advanced Japanese Studies 巻 14, p. 105-116, 発行日 2022-02 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-0564 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12424473 | |||||
権利 | ||||||
権利情報Resource | http://japan.tsukuba.ac.jp/research/about.html | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 筑波大学人文社会科学研究科国際日本研究専攻 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | Master's and Doctoral Program in International and Advanced Japanese Studies, Graduate School of Humanities and Social Sciences, University of Tsukuba | |||||
言語 | en |