WEKO3
アイテム
<論文> メタルポイントに適したグラウンドに関する研究 : グラウンドの表面の硬さとざらつきを中心に
https://doi.org/10.15068/00154214
https://doi.org/10.15068/001542149adb0212-77f1-4200-baad-33236d5ec527
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-02-08 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | <論文> メタルポイントに適したグラウンドに関する研究 : グラウンドの表面の硬さとざらつきを中心に | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | <Research Paper> A Study on Suitable Ground for Metalpoint : Focusing on the Hardness and Roughness of the Surface on the Ground | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15068/00154214 | |||||||
著者 |
浅野 早紀
× 浅野 早紀
|
|||||||
抄録 | ||||||||
内容記述 | メタルポイントとは描画のために用いられる道具の一種で、金属と画面の摩擦によって金属の粒子が削り取られて画表面に付着することによって描画を行う。画表面に付着する金属粒子の量が多いほど、メタルポイントの描線の発色はより濃く明瞭になり、金属的な光沢の効果が得られるようになる。そのため、まず重要なのはメタルポイントで十分な発色を得ることができ、尚且つ滑らかに描ける描画面を調整することだと言える。本稿では、このような顔料と媒材を混合して作成された塗膜の層にグラウンドという語を適用して論述する。本稿は絵具を用いて行う絵画制作では下地に当たる部分であるグラウンドに着目し、よりメタルポイントでの描画に適したグラウンドの条件を客観的に明らかにすることを目的としている。論考の主軸としては特に表面の硬さとざらつきという2つの項目に焦点を当てて行った実験と考察についてまとめている。まず硬さについて、各種の顔料と媒材でグラウンドのサンプルを作成してそれぞれの硬さの測定を行い、描画のしやすさと硬さの相関性について検証した。その結果、より硬いグラウンドの方が発色が良くなるということがはっきりと確認できた。ついで表面のざらつきについて、使用する研磨剤と顔料の粒子径の2点に着目して検証し、望ましい状態にするための条件を明らかにした。最後に、これらの実験から得られたより適したグラウンドの作成を筆者自身の制作過程に応用し、本稿での研究結果の確認とした。 | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述 | A metalpoint is a type of tool used for drawing. Drawing is performed by scraping a surface to which metal particles are adhered via friction between the metal and ground. The color produced by a metalpoint is as dark as there are metal particles adhered to the ground becoming lighter when there are less. Due to this it could be said that the most important thing initially is that adequate color is achieved with the metalpoint while still having a surface preparation that allows for smooth drawing. In this paper the word "ground" is applied to the layer of dry paint film prepared by mixing a pigment and medium. This paper pays attention to the ground which acts as a surface of drawing for the metalpoint and aims to elucidate the criteria for more suitable ground conditions. Experimentation and inquiry will be carried out especially focusing on the hardness and roughness of the surface. Firstly regarding hardness taking the mohs' hardness measurement after creating a sample of the ground with each type of pigment and medium the correlation between hardness and ease of drawing was verified. As a result it became clear that color becomes better the harder the ground is. Subsequently regarding the roughness of the surface an analysis was performed regarding the desired conditions inspecting while paying attention to the two points of abrasiveness and particle size of the pigments. Lastly applying the writer's own work process a ground preparation more adequate than those that could be acquired from these experiments was used as validation for the findings. | |||||||
書誌情報 |
ja : 芸術学研究 en : Tsukuba studies in art and design 巻 23, p. 1-10, 発行日 2018-12 |
|||||||
NCID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1139057X | |||||||
アクセス権 | ||||||||
アクセス権 | open access | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 筑波大学大学院人間総合科学研究科 | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | Graduate School of Comprehensive Human Sciences University of Tsukuba | |||||||
出版タイプ | ||||||||
出版タイプ | VoR |