@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00054422, author = {堀, 恵子 and HORI, Keiko and 鈴木, 秀明 and SUZUKI, Hideaki}, journal = {筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集, Journal of Japanese Language Teaching}, month = {Mar}, note = {本稿では,予備教育における文化に関する期末発表の準備として,8回の授業で行ったインタビューとミニポスター発表の活動を報告する。活動の目標は,教科書で学んだ文法・語彙などを,ピア・ラーニングを通して運用できるようになることと,発表のための表現が使えるようになることである。授業中の様子,作成したミニポスター,期末ポスター,発表音声記録,発表後のアンケート調査から,発表面では既習項目を十分用いてコミュニケーションし,意識面では学習者は活動を前向きに捉え,達成感が高かったことが明らかになった。, For the preparation of the term-end poster presentation in an introductory level course, we conducted eight classes focused on interviews and mini-poster presentations about the cultures of the students’ countries. The aims of the activities were to communicate using the grammar, vocabulary, and expressions in the textbook, and to acquire the expressions necessary for the presentations. The analysis of the mini-posters, term-end posters, voice recordings of the presentations, and questionnaire shows that the learners could communicate using the material in the textbooks. In addition, they developed a sense of accomplishment.}, pages = {13--32}, title = {<報告>初級レベルのポスター発表に向けた準備活動:教科書で学んだ言語知識を運用力につなげるために}, volume = {35}, year = {2020}, yomi = {ホリ, ケイコ and スズキ, ヒデアキ} }