@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00049404, author = {津城, 寛文 and TSUSHIRO, Hirofumi}, journal = {宗教と倫理}, month = {Nov}, note = {死者(あるいはここにいないはずの生者)が、姿を見せたり言葉を語ったり、その気配がしたり、匂いや音がしたりという話題は、19 世紀末英国の心霊研究で「死者(生者)の幻影」という術語を与えられ、膨大な調査報告が出された。こうした話題は、ちょうど日常と非日常の接する領域に、分布している。そしてそのリアリティは、日常的な状況では拡散し周辺化されるが、非常事においては増幅し、社会に表面化してくる。\ 非常事の典型は大規模な天変地異である。2011 年の東日本大震災と大津波では、ほぼ一瞬のうちに数万人の死者・行方不明者が出て、死者の幻影の目撃譚の噂が広がっている。3・11 以降、死因を共有する大量の死者のそのような大きな圧力が、日常と非日常のリアリティ比率を変えたようである。また「死者の幻影」譚を悪用した「霊感商法」や、霊感商法まがいの伝道の報告、その噂が、あちこちで語られている。死者のリアリティを扱う宗教学は、このような死者との交流に絡んでくる諸問題に対して、私的なスピリチュアリティ領域でのハラスメントやアビューズから、社会事件ともなる詐欺や脅迫まで、有形無形の非合法を仕分ける役割が期待される。, In late 19th Century English Psychic Research, reports of the dead or persons who supposedly absent appearing, speaking, making noise, making their presence felt, etc., came to be referred to as ‘Phantasms of the Dead’ and ‘Phantasms of the Living’, and numerous reports of these were collected. Those topics range between the ordinary and the extraordinary.\ Although the reality of this kind of phantasms is obscure and peripheral in ordinary situations, it becomes amplified and prominent in situations of emergency. Massive convulsions of nature constitute a typical situation of emergency. In the earthquake and tsunami of March 11, 2011, in what amounted to a mere instant, tens of thousands of people lost their lives. Since then, rumors of witnessing phantasms of the dead have spread in the area. The pressure of the mass of the dead may have changed the reality balance of the ordinary and the extraordinary. Not a few cases of spiritual abuse and spiritual harassment have been reported. Researchers of religion whose area of focus includes the realities of the dead, are called on to have a role in protecting innocent 2 persons from harassment and abuse and from all forms of swindling and threats carried out in this area.}, pages = {21--33}, title = {死者の幻影・再考 : 非常事が増幅する合法性の問題}, volume = {14}, year = {2014}, yomi = {ツシロ, ヒロフミ} }