@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00048749, author = {菅澤, 薫 and SUGASAWA, Kaoru}, journal = {芸術学研究, Tsukuba studies in art and design}, month = {Dec}, note = {本研究では、乾燥性に優れたリンシードオイルの加工法に焦点を当て、リンシードオイルに一酸化鉛を添加し、加熱する方法にて検証を行なった。この加工法で製作したオイルは一般に‘ブラックオイル’と呼ばれる。先行研究において、生のリンシードオイルをブラックオイルに加工する研究は数多く行われてきているが、重合したリンシードオイルをブラックオイルに加工する研究はほとんどみられない。そこで、生のリンシードオイルと重合したリンシードオイルそれぞれをブラックオイルに加工することで、絵具特性、塗膜形成がどのように変化するか、古くから用いられてきた鉛白で絵具を製作し、比較検証を行なった。比較の観点は、①乾燥性、②光沢度、③粘度、④筆の動かしやすさ、粘り気、⑤絵具の色彩に与える影響、⑥形成性の6つから成り、測定機器を用いることが可能なものに関しては数値化を試みた。実験の結果から、生のリンシードオイルと重合したリンシードオイルそれぞれをブラックオイルに加工する場合の絵具特性、塗膜形成に及ぼす影響の違いについて考察した。, In this study, I focus on the processing method of linseed oil, which has excellent drying properties. Consideration is given to the method of adding the litharge to linseed oil and heating it. The oil produced by this processing method is generally called 'black oil'. In previous studies, a lot of research has been done on processing raw linseed oil into black oil, but there are very few cases of processing polymerized linseed oil into black oil. Therefore, by processing both raw linseed oil and polymerized linseed oil into black oil, paint was made with old lead white and a comparative verification of how the paint properties and film formation change was carried out. The comparative viewpoints consisted of six points: ① drying properties, ② glossiness, ③ viscosity, ④ the brush's ease of movement and stickiness, ⑤ effect on the color of the paint, and ⑥ plasticity. I attempted to quantify those things to which measuring equipment could be applied. The results of these experiments show the different effect on paint properties and film formation in the case of processing black oil from raw linseed oil and polymerized linseed oil, and demonstrate an example of the superiority of black oil made with stand oil.}, pages = {71--80}, title = {<論文> リンシードの加工法が鉛白の絵具特性や塗膜形成に及ぼす影響 : 重合油を用いたブラックオイルを中心に}, volume = {23}, year = {2018} }