@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00047832, author = {関口, 美緒 and SEKIGUCHI, Mio}, journal = {筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集, Journal of Japanese Language Teaching}, month = {Mar}, note = {「プロジェクトワーク日本語」は日本文化・生活などをテーマにビデオ制作を通して日本語の自然習得を目的とする授業である。このコースでは多国籍の学生が、グループ活動を行い、プロジェクトを完成させる。本稿は、クラス内でのディスカッションの様子・口頭報告および授業の最終レポート・最終発表当日の感想を基にし、講師の所見を交えて報告する。報告に加え、プロジェクト完成までの授業の流れを紹介する。また、日本文化体験の成果についても学生の口頭報告や講師に所見を加え、報告する。, Project Work Japanese is a class where international students acquire Japanese in a natural manner through the process of producing videos with themes such as Japanese culture and student life in Japan. This report is based on data from class discussions, oral reports, final reports and an impression report on the day of the final presentation. In addition, this report describes the process of video production and also reports on the merits of Japanese cultural experience activities as seen through students' oral comments and the instructor's remarks.}, pages = {81--91}, title = {<実践報告> ビデオ制作を通して見えたグループ活動とその成果}, volume = {33}, year = {2018} }