@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00042567, author = {ブリッド ジェレミー, ガブリエル マリウス and BRIDE JEREMIE, Gabriel Marius}, journal = {Inter Faculty}, month = {Sep}, note = {As cultural heritage from Japan (Okinawa), karate conveys not only body forms (or corporal shapes) of its culture of origin; it also gives insight into deeper cultural concepts. The use of time and space and a particular rhythmicity can be analysed in the practice of karate kata, and particularly in the Tensho kata. This analysis is supported here by an anthropo-didactic study that highlights the pervasive cultural dimension of this kata in relation to the practice of other Japanese art forms, and even posits it as an overarching principle of Japanese culture. For this purpose, a parallel between the musicology of traditional Japanese music and the Tensho karate kata is discussed here., 日本の、厳密にいうならば沖縄の文化遺産としての空手は、伝統的な身体的な型だけではなく、より深い文化概念について知ることができる。空手における時間や空間、独特なリズムの使い方は空手の型を通じて分析が可能であり、特に転掌型においてそれは顕著にあらわれる。この観点は、空手の型と他の日本芸術との共通性に注目する人類学的研究にも基づくものであり、それは日本文化の超越性をも視野に入れるものである。したがって、本稿では伝統日本音楽と空手の転掌型の類似点について注目し、考察を進めていきたい。}, pages = {173--183}, title = { An Approach to a Cultural Constant as Seen in the ‘Tensho’ Karate Kata}, volume = {7}, year = {2016}, yomi = {ブリッド ジェレミー, ガブリエル マリウス} }