@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00041843, author = {赤羽, 優子 and AKAHANE, Yuko}, journal = {国際日本研究, Journal of International and advanced Japanese studies}, month = {Feb}, note = {本稿は、第二言語としての日本語使用者同士の日本語会話における対称的なやりとりに焦点を当て、参加者が自分や相手をどのように捉え、どのようにやりとりを継続しているかを論じる。対称的なやりとりとは、参加者同士が自発的な意見や情報の述べ合いを双方向的に行う発話連鎖を指し、母語話者と非母語話者の会話において目指されるやりとりでもある。分析データは、日頃から第二言語としての日本語で会話をする友人同士のペア、13組の約13時間に渡る日常会話資料である。会話データから対称的なやりとりを抽出し、参加者がどのようなカテゴリーに属して発話し、どのように相互行為が続いていくのかを、成員カテゴリー化分析(Sacks 1972)によって分析した。その結果、発話連鎖の中で基盤化された理解を元に、①参加者同士が同じカテゴリーにカテゴリー化される、②参加者同士がそれぞれ異なるカテゴリーにカテゴリー化される、③「韓国人」「中国人」などの「出身国人」カテゴリー対と『外国人』カテゴリー集合が現れることによって、対称的なやりとりが継続していることが明らかになった。これらの結果から、日本語教育現場において問題になる母語話者と非母語話者の非対称性を変革するための示唆を得た。, This paper discusses how L2 participants identify with each other and maintain symmetrical interaction in Japanese conversations. Symmetrical interaction means the voluntary contribution in the exchange of information and opinions by both participating parties interactively. It is the desired style of conversation between native speakers and non-native speakers. About 13 hours of ordinary conversations in Japanese by L2 users comprised of 13 friend pairs were analyzed using Membership Categorization Analysis (Sacks 1972). The goal is to identify the membership categories exhibit among the interactions between the participants and how the conversations and interactions are maintained. The different categories in participants’ symmetrical interactions and membership categorization devices were identified. The results show the following three membership categories tend to appear in symmetrical interactions between the participants: (1) a common identity between the participants (i.e. both are international students, both live in the school dormitory, or both share a similar experience); (2) opposite identity category between the participants (i.e. differences in how they perceive certain topics, differences in their background, or likings); (3) ethnic/national identity category and/or a broader category collection of “foreigners/non-Japanese.” It becomes clear that these membership categories help to maintain the symmetrical interactions as we analyze the basis of the sequence. The results suggest possible reforms to asymmetrical conversations between native speakers and non-native speakers in Japanese language learning settings}, pages = {83--105}, title = {<論文>第二言語としての日本語使用者同士のカテゴリー化実践 : 第三者言語接触場面の対称的なやりとりに注目して}, volume = {9}, year = {2017} }