@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00037463, author = {関口, 美緒 and Sekiguchi, Mio}, journal = {筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集, Journal of Japanese Language Teaching}, month = {Mar}, note = {2014年秋学期、グローバル30プログラムCモジュールで映画制作活動を行った。G30のCモジュールはABモジュール(教室内学習)で習得した学習内容を実践に応用するのが目的であるため、今学期は映画の制作を課題とした。中でも日本語2の初中級レベルでは既習の文法項目が少ないことから、脚本作成が困難であると思われる。また文法の学習がすぐに実践的言語運用に役立てられるかという不安もある。本稿は、日本語2の学生の制作した1 作品が教室内で学習した文法を数多く台詞に使っていることに着目する。そして、既習文法項目と脚本の対照分析を行い、教室内での文法学習が実践的な言語運用へどのように使用され、どのくらい有効であるかを検証する。, The Japanese grammar thatwas covered in the classroom took into consideration the effectiveness of the grammar for utilization in a practice activity in which the learners produced a movie. This paperreports on the classroom activities. A movie making activity was performed in the C module Global 30 Japanese classes in the fall semester, 2014. I analyze the grammatical items appearingin the movie that utilize basic grammar of "Japanese 2," a late elementary class held in AB module. It was thought that improve production, including writing scripts, would be difficult for Japanese 2 level students. The movieused grammarwhich was learned in the classroom, whichcan be quite different from that used in real life stimulations. However, it was foundthat many of the grammar items introduced in Japanese 2 were used in the lines of the movie. Based on this observation, it is thought that the value of the learning basic grammar in the classroom may be reconfirmed.}, pages = {159--171}, title = {<報告> 基本文法の教室内学習と実践的言語運用について : 学習者制作映画における既習・未習文法分析}, volume = {31}, year = {2016} }