@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00037459, author = {加藤, あさぎ and Kato, Asagi and 小浦方, 理恵 and Kourakata, Rie and 石上, 綾子 and Ishigami, Ayako and 木戸, 光子 and KIDO, Mitsuko and 田中, 孝始 and TANAKA, Takashi and 長戸, 三成子 and Nagato, Minako}, journal = {筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集, Journal of Japanese Language Teaching}, month = {Mar}, note = {本稿は、筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育部門(旧留学生センター)が行っている日本語補講中上級コース「書く」のクラスで使用するためのガイドブック作成を目標に、学習者のレベルチェック作文に見られる典型的問題点を抽出した結果を報告するものである。中級前期~上級の4つのレベルでそれぞれ典型的だと考えられる問題点を抽出し、考察を行った。その結果、授業担当者間で間題点の「観点」やその「タイプ」を整理するきっかけとなり、また、レベルが上がるにつれて間題の性質が変化していく学習者の様子が明らかになった。, This paper reports on the results of identifying the typical problems of intermediate and advanced Japanese learners in the level check writing towards the Guidebook for use in the Japanese writing courses of the Center for Education of Global Communication of the University of Tsukuba. Each of four levels from intermediate to advanced identified and considered typical problems. As a result, it was in the wake to organize a "point of view" and "type" of problems between the class teachers, also, it found that the nature of the learner's problems will change as the level rises.}, pages = {127--145}, title = {<報告>中上級日本語学習者のレベルチェック作文における典型的問題点}, volume = {31}, year = {2016}, yomi = {キド, ミツコ and タナカ, タカシ} }