@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00037454, author = {中尾, 菜穂 and Nakao, Naho}, journal = {筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集, Journal of Japanese Language Teaching}, month = {Mar}, note = {本稿は、2013年度に続く「漢字中級前期クラス(K500)」についての報告である。2013年度は、中級への移行と自律学習を促すことを目標としたクラス活動として「学習漢字シート」「読み練習」「振り返りシート」の実施を試みた。2014年度は前年度の課題をもとにこれらの活動を継続し、その効果について、アンケートに加え、学習者の振り返りシートからも考察を行った。その結果、「読み練習」に対する学習者のニーズの高さと、「学習漢字シート」には長期的な取り組みが必要なことが示された。また「振り返りシート」には、自律学習を促す効果が期待されるが、さらに改善が必要である。, This is a report on an early-intermediate Kanji Class (K500) in 2014. Following 2013, several class activities were continuously adopted with some minor changes. Self-evaluations by learners and the questionnaire results of fall semester showed that reading exercises are required by lower-intermediate learner and new Kanji-learning exercises have to be done not on a one-off basis but on a continual basis. In addition, self-evaluations by learners will be expected to promote autonomous study if some problems are resolved.}, pages = {81--93}, title = {<報告> 2014年度の漢字中級前期クラスの授業報告 : 「振り返りシート」と活動評価アンケートからの考察}, volume = {31}, year = {2016} }