@article{oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:02001207, author = {ヴァンバーレン, ルート and VANBAELEN, Ruth}, journal = {筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集, Journal of Japanese Language Teaching}, month = {Mar}, note = {新型コロナウイルス感染症の拡大により、CEGLOC 日本語教育部門で開講された2020 年度春学期の日本語科目はすべて遠隔で行われた。学生が直面した問題や遠隔授業に対する感想を把握するために、学期末にオンラインアンケートを実施した。本報告はアンケートの実施方法および結果をまとめたものである。全体的に、受講者は遠隔授業の内容や授業を実施するために利用されたプラットフォーム(Zoom とmanaba)について満足していた。主な問題点としては、通信速度の問題、クラスメートとのつながり不足やモチベーション維持などが挙げられた。本報告が今後の授業形態や実施方法に役立つことを期待したい。, Due to the outbreak of Covid-19, all Japanese language classes at CEGLOC were held remotely during Spring 2020. To understand the problems students experienced and how they felt about the classes, an online survey was conducted near the end of the term. This report discusses the results. Overall,
students were satisfied about the online class content and the platforms (Zoom and manaba) that were used to conduct the classes. Problems with internet speed,insufficient contact with classmates and maintaining of motivation were indicated as the main issues. It is hoped that this report will be useful for future classroom formats and practices.}, pages = {43--53}, title = {<報告> 2020年度春学期緊急的な遠隔授業のアンケート報告}, volume = {36}, year = {2021}, yomi = {ヴァンバーレン, ルート} }