2024-03-29T07:09:58Z
https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/oai
oai:tsukuba.repo.nii.ac.jp:00037467
2023-01-31T06:00:36Z
3:2622:4995:4996
<活動報告> ピアサポートデスクによる留学生への予防的支援 : Ask Us Desk の取組み
<Practical Articles> Providing Peer Support to International Students : “Ask Us Desk” as preventive intervention
鈴木, 華子
Suzuki, Hanako
舟木, 玲
Funaki, Rei
open access
留学生の増加に伴い、多様な文化的背景を持つ留学生が利用しやすい支援資源の提供は、教育機関における喫緊の課題である。Ask Us Deskは、日本人学生による留学生のためのピアサポートデスクとして設置され、留学生が気軽に質間や相談できる場所になっている。Ask Us Deskには、生活に関する質間が多く寄せられ、その他に各種書類に関する相談も寄せられている。利用した留学生は、総じてAsk Us Deskは役立つと感じており、ピアサポーターとして活動した日本人学生は、留学生の現状を理解する機会を得ている。支援が届きにくいとされる留学生の精神的健康を促進し、問題発生を防ぐためには、誰もが気軽に利用できるピアサポートデスクのような「留学生に届く形」での予防的支援提供が重要である。また、このような取組みは、留学生が直面する問題を日本人学生が理解し支援するため、大学における多文化理解教育の場としても効果が高い。
With the increase in the number of international students, it is particularly important to provide culturally appropriate services. "Ask Us Desk" is an initiative where Japanese peer-supporters provide various services to international students. Assistance provided ranges from answering trivial questions to translating Japanese documents to English. It turns out that international students felt comfortable using the services at the Ask Us Desk, and Japanese peer-supporters found assisting international students challenging but rewarding. It is suggested that Ask Us Desk is an effective way to reach international students, which may facilitate healthy cultural adjustment and mental wellness. Also, Ask Us Desk serves as a way for Japanese students to increase awareness of multicultural issues on campus.
筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター 日本語教育部門
Japenese Language Education Division, Center for Education of Global Communication, University of Tsukuba
2016-03-10
jpn
departmental bulletin paper
https://doi.org/10.15068/00137483
http://hdl.handle.net/2241/00137483
https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/37467
10.15068/00137483
1348-1363
AA11646017
筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集
Journal of Japanese Language Teaching
31
183
195
https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/record/37467/files/JJlt 31-183.pdf
application/pdf
1.5 MB
2016-03-23